Více konverzí – jak zobrazovat v košíku platební bránu?

Většina zákazníků e-shopů poté. co vloží zboží do košíku, svůj nákup nedokončí. Překážek, které je od platby odradí, je několik, a se spoustou z nich může e-shopař něco dělat. Jakou roli v tom hraje zobrazení platební brány v košíku? Obchodník si může vybrat – platební brána Comgate nabízí nejjednodušší integraci i tu nejpokročilejší.

Nechat zboží v košíku a odejít od načatého nákupu – to je podle průzkumu institutu Baymard chování přibližně 70 % zákazníků e-shopů. Z nich necelá polovina k platbě nedojde, protože jen tak brouzdá a nakupovat ani neplánuje, s touto skupinou toho e-shopař mnoho nenadělá. S těmi ostatními ale pracovat lze. Jak?

Pojďme se podívat na důvody, které potenciálního zákazníka od dokončení nákupu odradily. Mezi nimi dominují příliš vysoké poplatky za dopravu nebo clo (48 %), pak skutečnost, že si kupující nechtěl vytvářet zákaznický účet (26 %), nedůvěra k tomu, aby e-shopu svěřoval karetní údaje (25 %) nebo příliš pomalé doručení (23 %). Na pátém místě je příliš zdlouhavý a komplikovaný proces platby – tento argument zmiňuje 22 % účastníků průzkumu, který provedl Baymard ve Spojených státech. Podle jeho kvalitativních testů je možné zvládnout celý nákupní proces s 12 formulářovými prvky (7 vyplňovacích polí, 2 zaškrtávací políčka, 2 roletová menu a 1 rozhraní s přepínači), průměrný košík amerického e-shopu však nutí zákazníky projít 23,48 prvků. Tedy skoro dvojnásobek. Jakou roli ve zjednodušení nákupního procesu hraje platební brána a její možnosti integrace? Platební brána Comgate v tomto ohledu nabízí tři řešení:

Přesměrování – redirect – je nejčastější a nejjednodušší metoda implementace platební brány do košíku. Obchod v košíku nabídne zákazníkovi pouze tlačítko sloužící k potvrzení závazné objednávky. Po kliknutí na ně je kupující přesměrován na platební bránu, kde dokončí platbu. Následně ho proces vrátí zpět do e-shopu. Výhodou je jednoduchost z pohledu provozovatele e-shopu, který se nemusí starat o nabídku platebních metod ani zabezpečení platby – to vše probíhá v rozhraní platební brány. Nevýhodou je, že zákazník před dokončením nákupu absolvuje krok mimo prostředí e-shopu.

Platební brána redirect

Vnořené okno – inline – je elegantnější a o něco náročnější způsob, jak platební bránu v e-shopu zobrazit. Po kliknutí na závaznou objednávku překryje obsah košíku buď úplně, nebo částečně iframe s rozhraním platební brány, který po dokončení platby zmizí. Zákazník tak neopouští obchod, zůstává na jeho webové stránce, ale o zobrazení platebních metod se stará platební brána. Aby ji mohl e-shop zobrazovat inline, potřebuje jeho provozovatel nebo developer znalosti webových technologií.

Platební brána vnořený iframe
Platební brána iframe vyskakovací okno

Checkout SDK je nejpokročilejší metoda zobrazení platební brány a tím, že ji platební brána Comgate umožňuje, je v českém prostředí výjimečnou. Platební metody jsou při ní integrovány přímo do košíku e-shopu, zákazník tedy s rozhraním platební brány nepřichází do styku vůbec. Z nákupního procesu tak odpadá celý jeden krok interakce s platební bránou a celý se zjednodušuje. Platební brána Comgate aktuálně umožňuje tuto integraci pro Apple Pay a Google Pay, ostatní platební metody budou postupně přibývat.

Platební brána Checkout SDK

S integrací platební brány souvisí i různé možnosti zobrazení platebních metod, také ty jsou jednodušší i pokročilejší. Tou nejsnadnější je, když obchod nechá kompletní výběr na prostředí platební brány. Zákazník v takovém případě v košíku klikne na tlačítko s potvrzením objednávky, až na platební bráně pak vybírá, jak za nákup zaplatí – a platbu dokončí.

Druhou variantou je, že si zákazník vybere základní platební metodu už v nákupním košíku, poté přejde na platební bránu. V ní ještě zvolí svou banku, případně poskytovatele odložené platby, a zaplatí. Výběr platební metody tak je v gesci obchodu, následující kroky pak probíhají v bráně.

Nejpokročilejším – a pro e-shop zároveň nejnáročnějším – způsobem pak je, když si zákazník přímo v nákupním košíku vybírá kompletně platební metodu, tedy v případě bankovního převodu i banku nebo u splátkových metod poskytovatele. V platební bráně se zákazníkovi zobrazí jen zvolená platební metoda a volba dokončení platby.

Možností k tomu, aby e-shop zákazníkovi průchod nákupním procesem co nejvíce usnadnil, je tedy dost. Více o zobrazení platební brány i jednotlivých platebních metod si můžete přečíst na stránkách podpory.